Saturday, July 23, 2011

Bisa Aku Melangkah

Salam,
Rasa janggal bilamana jari jemari memulakan tariannya diatas kekunci laptop yang ternyata terlalu lama kutinggalkan lantaran kekangan kerja yang amat menekan...Ermm tersenyum sendiri mengenangkan kenangan-kenangan yg tercipta beberapa tahun berlalu ini. Tersenyum ada, terluka tentu jua ada...
Ternyata, kisah yg berlalu memberikan aku secebis kematangan dalam menghadapi kehidupan seharian. Andai bisa kususun coretan-coretan kisah suka duka hidupku ini,mungkin sudah sebesar permaidani yang membentang Malaysia..tersenyum pahit mengenangkan semalam yang berlalu.

Kini, kumula hidup baru walau terkesan dengan dengan sisa semalam..Tapi kusedar, hidup mesti diteruskan..
Sekalipun Tsunami melanggar Acheh,yang hidup masih perlu berjuang membina kehidupan dari kemusnahan itu..Dan itu adalah hakikat hidup yang perlu dimengerti.
Andai kurasa inilah saat ku bertatih untuk hidup, mungkin itu benar..Tercari-cari jalan untuk kehidupan yang bakal mendatang, mendidik diri untuk menerima kelemahan diri dan mengajar hati agar lebih tenang..Yang lebih penting, mengentalkan iman yg ada, dan memperkukuh taqwa kepadaNya yg kadangkala kurasa semakin menipis dari diri..
Mungkin itu erti dewasa yg kucari.Mungkin itu jua pengertian hidup yg kerapkali kulupa...

Kehidupanku hari ini ternyata banyak beza nya dengan 5tahun yg lepas..kurindu saat dan detik yg berlalu itu..
5tahun yg berlalu itu, pertanggungjawaban diriku amatlah rendah,maka aku bisa terbang mengikut haluanku,mengikut masaku sendiri..tepi kini, gelaran "student" ku itu telah tercabut maka tanggungjawab itu teramatlah besar..YA!ku punya tanggungjawab yg perlu kulunaskan saban hari,ku punya jadual hidup yg ternyata melelahkan..tapi itulah kehidupan..selangkah kita melangkah kehadapan,payah untuk kita berundur kebelakang mengejar masa silam yang berlalu pergi..Berbekalkan semangat itu,kehidupan ini kurempuh..Banyak kisah manis yang mampu kukenang bagi menutup kisah luka itu insyAllah..

Semoga diberi Allah kekuatan untuk menempuhinya insyAllah=)

1 comment:

  1. Suka duka hidup yg kita lalui itu yg mencorakkan jiwa kita pd hr ini..lemah atau kental..

    ReplyDelete