Tuesday, February 21, 2012

Menghitung Hari Mendatang

Menghitung hari mendatang tak seindah mimpi. Teringat saat indah waktu kanak-kanak berlari, bergurau, bergaduh dengan adik-adik ternyata amat membahagiakan. Masalah tak menghurung diri, andai masalah menyinggah sekalipun, sekadar bagai angin lalu yang menyapa muka dan akan hilang begitu sahaja!


Pelbagai mimpi indah terngiang-ngiang ditelinga. Kenangan itu bermain dimata tatkala melihat Ammar dan Hidayah berlari berkelahi manja sesama mereka..ya...aku rindu zaman penuh riang ria itu..zaman tatkala benakku tidak sarat dengan persoalan yang menjerut leherku dan menjerit-jerit disanubari meminta diselesaikan..Arghhhh bosan terasa pabila menjengah pintu ofis dan terlihat fail-fail,buku-buku dan semua jenis "harta karun" berlengar2 di atas meja..aku ingin BERCUTI!!!!!

Aku rindu dengan gurau tawa zaman persekolahanku..Aku rindu adik-adikku yang zaman kanak-kanaknya bersamaku..Masih kuingat Apit dan Amin dengan warna berbeza berlarian, bergaduhan, bergomolan, bertangis-tagisan diatas katil...Ye kita bertiga dikala sukar dan senang waktu itu.. Ternyata kenangan itu saban kali mengheretku ke lembah yang penuh dengan kerinduan..Ye aku rindukan mereka..Zaman riang sewaktu membesar yang kita lalui bersama.. Bermain bola bersama-sama memecahkan cermin almari rumah, cermin tingkap rumah dan paling tak mungkin kulupakan kisah mercun dimalam raya. Tatkala itu, kenangan bermain mercun didepan rumah Arwah Mak Ndak Komet begitu mengasyikkan..Satu-satunya rumah yang ade pelita la katekan..Syok2 punya main, Amin tercampak mercun papan kedalam rumah Mak Ndak dan akhirnya bam bammamamamammamammmmm merosakkan karpet mak ndak..hehee... Mana mungkin aku lupakan kenangan-kenangan yang ternyata indah untuk dikenang itu..Tak pernah jauh dr pergaduhan ttp pergaduhan itu ternyata merapatkan kita dan langsung tak membuatkan kita terasa jauh walau seinci!

Amin dan Apit telah pon dewasa, begiu juga aku..Mungkin kenangan itu tak sesubur kenangan diminda ku..Saban hari aku berdoa agar jangan ada badai melanda yang menjauhkan kami adik beradik...Jangan ada anasir-anasir yang cuba memusnahkan hubungan kita, walau aku sedar mereka bukan milikku kerana masing-masing punyai kehidupan sendiri barangkali. Dan aku jua terasa bahang "jauh" itu ttpi biarlah ia sekadar menjarakkan kami buat seketika!bukan jarak yang selamanya..


Mungkin tak lama lagi kami akan punyai keluarga sendiri dan punyai hala tuju sendiri tetapi aku sedar aku pernah ada kenangan manis bersama KALIAN!!!!






1 comment:

  1. Nice blog. Saya dah reply info pasal Homestay Haji Yon di blog saya.

    ReplyDelete